אפקט הקרקע


כל מה שרצית לדעת על אפקט הקרקע:
אפקט הקרקע (Ground Effect) הוא מושג בתעופה.
מטוסים עשויים להיות מושפעים על ידי מספר תופעות אווירודינמיות עקב הקרבה של כלי הטיס לאדמה.
הבולטת שבתופעות אלה מכונה "אפקט כנף באדמה" (Wing In Ground), ומתייחסת להפחתת כוח הגרר (כוח המתנגד לתנועת המטוס באויר) כאשר המטוס מתקרב אל האדמה (או הים) בגובה השווה בערך למוטת כנפי המטוס.
שיא האפקט, המזכיר כרית אויר, מושג כאשר המטוס מנמיך עוד עד לגובה השווה למחצית ממוטת הכנפיים שלו.
אפקט זה מהווה סכנה לטייסים בלתי מנוסים בשעת המראה או נחיתה.
אך הוא מאפשר בנייה של כלי טיס מיוחדים שעברו התאמה לטיסה בגובה כה נמוך, כאשר מקדם הגרר קטן מאוד.
כלי טיס שכזה יוצר באופן סדרתי בעיקר על ידי ברית המועצות וכונה אקרנופלן (Ekranoplans, ברוסית Экраноплан).
הוא שייך למשפחת כלי התעופה המכונים באנגלית Ground Effect Vehicle (או GEV).
עקב גובה הטיסה הנמוך, כלי טיס אלה יועדו לטוס במהירות של מאות קמ"ש מעל משטחים ישרים כמו ימים או מישורים רחבים, ועקב הגובה הנמוך גם לחמוק מקרני המכ"ם.
כלי טיס ייעודיים כאלה תוכננו כך שלא יהיו מסוגלים להתרומם באוויר מעל לגובה המנצל את אפקט הקרקע.
לכן הם אינם נחשבים למטוסים לכל דבר ובמקומות מסוימים אף לא נדרש רישיון טיס מלא כדי להטיס אותם.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לאפקט הקרקע:
תעופה