רמז – עזרה ופתרונות

אשימא

כל מה שרצית לדעת על אשימא:
אֲשִׁימָא היא ישות אלוהית אשר האמינו בה אנשי חמת שיושבו בשומרון על ידי מלך אשור על פי המסופר בספר מלכים:

וַיָּבֵא מֶלֶךְ אַשּׁוּר מִבָּבֶל וּמִכּוּתָה וּמֵעַוָּא וּמֵחֲמָת וּסְפַרְוַיִם, וַיֹּשֶׁב בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן תַּחַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיִּרְשׁוּ אֶת שֹׁמְרוֹן וַיֵּשְׁבוּ בְּעָרֶיהָ.
וַיְהִי בִּתְחִלַּת שִׁבְתָּם שָׁם לֹא יָרְאוּ אֶת ה' וַיְשַׁלַּח ה' בָּהֶם אֶת הָאֲרָיוֹת וַיִּהְיוּ הֹרְגִים בָּהֶם.
וַיֹּאמְרוּ לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר לֵאמֹר הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִגְלִיתָ וַתּוֹשֶׁב בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן לֹא יָדְעוּ אֶת מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ וַיְשַׁלַּח בָּם אֶת הָאֲרָיוֹת וְהִנָּם מְמִיתִים אוֹתָם כַּאֲשֶׁר אֵינָם יֹדְעִים אֶת מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ.
וַיְצַו מֶלֶךְ אַשּׁוּר לֵאמֹר הֹלִיכוּ שָׁמָּה אֶחָד מֵהַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר הִגְלִיתֶם מִשָּׁם וְיֵלְכוּ וְיֵשְׁבוּ שָׁם וְיֹרֵם אֶת מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ.
וַיָּבֹא אֶחָד מֵהַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר הִגְלוּ מִשֹּׁמְרוֹן וַיֵּשֶׁב בְּבֵית אֵל וַיְהִי מוֹרֶה אֹתָם אֵיךְ יִירְאוּ אֶת ה'.
וַיִּהְיוּ עֹשִׂים גּוֹי גּוֹי אֱלֹהָיו וַיַּנִּיחוּ בְּבֵית הַבָּמוֹת אֲשֶׁר עָשׂוּ הַשֹּׁמְרֹנִים גּוֹי גּוֹי בְּעָרֵיהֶם אֲשֶׁר הֵם יֹשְׁבִים שָׁם.
וְאַנְשֵׁי בָבֶל עָשׂוּ אֶת סֻכּוֹת בְּנוֹת וְאַנְשֵׁי כוּת עָשׂוּ אֶת נֵרְגַל וְאַנְשֵׁי חֲמָת עָשׂוּ אֶת אֲשִׁימָא.

– מלכים ב', י"ז, כ"ד-ל'

שם זה מופיע בתנ"ך פעם אחת בלבד, בתיאור זה, ואינו תואם אף שם אלוהות המופיע במקורות חוץ-תנ"כיים.
החוקרים הציעו מספר אפשרויות זיהוי לאלוהות זו:

האל אשם – אל האש המסופוטמי
האלה תשמתם בת זוגו של האל המסופוטמי נבו
אשמן – אל כנעני
אישמא – שד פרסי
אשמביתאל – אל שהיה נערץ ביב
אל מקומי, שהיה נערץ על ידי תושבי אזור שומרון כבר בתקופת הנביא עמוס (ואליו מתייחס הנביא בביטוי "אשמת שומרון" בספר עמוס, ח 14)
הכוונה לאלוהי ישראל, כאשר מדובר בצורה של הביטוי "השם" בארמית.
האל הארמי שמכ המוזכר במכתבי אל עמארנה

במחזה "הזונה הגדולה מבבל" של חנוך לוין אחת הדמויות נקראת בשם אשימא.
ערך זה הוא קצרמר בנושא תנ"ך.
אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לאשימא:
קצרמר תנ"ך
אלים כנעניים
אלים מסופוטמיים
אלים בתנ"ך

Exit mobile version