בועת הפילטר


כל מה שרצית לדעת על בועת הפילטר:
בועת הפילטר הוא מונח שאותו טבע אקטיביסט האינטרנט, אלי פאריסר, בספר שכתב הנושא כותרת זהה, כדי לתאר תופעה שבה אתרי אינטרנט עושים שימוש באלגוריתמים כדי לנחש את אופי המידע שהגולש רוצה למצוא‏.
האלגוריתמים מסננים את המידע המוצג בהתאם למידע שנאסף בעבר על הגולש (מקומו הגאוגרפי, התנהגותו בעבר ברשת האינטרנט והיסטוריית חיפושים).
באופן זה אתר האינטרנט מציג לגולש רק את אותו מידע אשר קיים סיכוי גבוה כי יעורר עניין בהתבסס על העדפות הגולש בעבר.
לדעת פאריסר, תופעת בועת הפילטר מבודדת את הגולש במעין "בועה" אשר מידע העומד בניגוד להעדפותיו של הגולש, אינו חודר אליה.
דוגמאות בולטות לבועת הפילטר הן מנוע החיפוש של גוגל המותאם באופן אישי לגולש, וידיעות מותאמות אישית בפייסבוק.
לדעת פאריסר, בועת הפילטר גורמת לגולשים להיחשף פחות להשקפות נוגדות והם הופכים מבודדים אינטלקטואלית בתוך מעגל המידע שאליו הם נחשפים, בידוד שיכול לגרום לצרות אופקים.
אחת הדוגמאות של פאריסר לתופעה זו היא בחיפוש שביצע משתמש בגוגל למונח "BP", אשר תוצאותיו היו חדשות באשר להשקעות בחברת בתאגיד הענק BP, בעוד חיפוש זהה שנעשה על ידי משתמש אחר הניב חדשות על דליפת הנפט במפרץ מקסיקו (2010) באסדת קידוח של התאגיד.
בעוד שרבים מאיתנו רואים את האלגוריתמים לסינון המידע כעזרים חשובים להתמודדות עם בעיית עומס המידע באינטרנט בכלל וברשתות חברתיות בפרט,‏ לדעת פאריסר, לבועת הפילטר השפעה שלילית על השיח הציבורי.
הוגים אחרים חולקים על דעה זו וטוענים כי השפעת הבועה היא מזערית וניתן לתקנה בקלות‏.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לבועת הפילטר:
תופעות אינטרנט