הטיה לשונית בין-קבוצתית


כל מה שרצית לדעת על הטיה לשונית בין-קבוצתית:
הטיה לשונית בין-קבוצתית היא הטיה שמסייעת בשימורם של סטריאוטיפים.
אני מאס ועמיתיה, אשר חקרו את ההטיה והיו הראשונים שהשתמשו במונח זה, טוענים כי אנשים נוטים לתאר התנהגויות שתואמות את ציפיותיהם במונחים מופשטים, שמבליעים בתוכם היסקים לגבי טבעו של המתנהג ("רונה נדיבה"), ואילו התנהגויות שאינן תואמות את ציפיותיהם, במונחים קונקרטיים וספציפיים ("רונה נתנה לאפרת שוקולד").
בניסויים שהדגימו טענה זאת הוצגו לנבדקים תמונות שבהן מצוירים אנשים מקבוצות חברתיות שונות המבצעים מעשים המתאימים לסטריאוטיפ מסוים ולהפך, אנשים המבצעים מעשים שאינם מתאימים לסטריאוטיפ זה.
לגבי כל תמונה התבקשו הנבדקים לבחור אחד מתוך ארבעה היגדים, שמתאר לדעתם את התמונה באופן הטוב ביותר.
ארבעת ההיגדים שמלווים כל תמונה נבנו כך שהם מייצגים ארבע רמות לשוניות של מידת הפשטה: משפט אחד מתאר באופן קונקרטי את הפעולה שבתמונה ("מכה"); משפט שני מתאר את ההתנהגות באופן כללי יותר, שכולל בתוכו גם פרשנות חיובית או שלילית ("פוגע, מכאיב"); משפט שלישי מתאר מצב רגשי מתמשך ("שונא"); והמשפט הרביעי מציין תכונת אישיות מופשטת ("אלים").
בניסויים מסוג זה נמצא שאנשים נוטים להשתמש בתיאורים קונקרטיים כשהם מתייחסים להתנהגויות שאינן תואמות לסטריאוטיפ, ובתיאורים מופשטים כשהם מתייחסים להתנהגויות שתואמות לסטריאוטיפ.
באופן זה, אנשים נמנעים מעריכת היסקים מתוך התנהגויות שמנוגדות לציפיותיהם, אבל נוטים להסיק מסקנות כלליות מתוך התנהגויות שתואמות את ציפיותיהם.
ערך זה הוא קצרמר בנושא פסיכולוגיה.
אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

מקור: https://he.
wikipedia.
org/w/index.
php?title=הטיה_לשונית_בין-קבוצתית&oldid=13783609
קטגוריות: קצרמר פסיכולוגיהפסיכולוגיה חברתיתנטאיקטגוריה מוסתרת: קצרמר – כל הערכים

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להטיה לשונית בין-קבוצתית:
קצרמר פסיכולוגיה
פסיכולוגיה חברתית
נטאי