הסנה הבוער


כל מה שרצית לדעת על הסנה הבוער:
הַסְּנֶה הַבּוֹעֵר הוא אירוע תנ"כי, בו חווה משה התגלות אלוהית מתוך צמח קוצני בשם "סנה", הבוער באש ויחד עם זאת אינו נשרף.
במעמד זה נתמנה משה על ידי אלוהים לשליחו להוצאת בני ישראל מעבדות מצרים ולהבאתם לארץ ישראל.
תיאור המחזה מופיע בספר שמות:

וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה.
וַיֵּרָא מַלְאַךְ ה' אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל.
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה.
וַיַּרְא ה' כִּי סָר לִרְאוֹת וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי.
וַיֹּאמֶר אַל תִּקְרַב הֲלֹם שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא.
וַיֹּאמֶר אָנֹכִי אֱלֹהֵי אָבִיךָ אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב וַיַּסְתֵּר מֹשֶׁה פָּנָיו כִּי יָרֵא מֵהַבִּיט אֶל הָאֱלֹהִים.

– שמות, ג', א'-ו'

הסנה הבוער הוא סמל של הכנסייה בסקוטלנד.
הסמל בתמונה מעל שער הכנסייה באדינבורו.

הסנה נזכר שש פעמים במקרא, רובן בסיפור התגלות ה' למשה במדבר חורב בעת שזה רעה את צאן יתרו חותנו (שמות ג ב-ד).
פעם אחת נזכר הסנה בברכת משה לשבט יוסף: "ורצון שכני סנה" (דברים לג טז).
לצמח יש זיהויים רבים בקרב התרגומים השונים, כתבי חז"ל ופרשני ימי הביניים.
הבולט שבהם הוא הצמח המכונה בימינו פטל קדוש (Rubus sanguineus).
זיהוי זה מקובל גם אצל הנוצרים, והם ומטפחים אותו במתחם כנסיית סנטה קתרינה שבדרום סיני.
הצעות זיהוי נוספות גורסות שה'סנה' הוא שם כללי לצמחים קוצניים, או שזהו אינו צמח כלל אלא אבן מאזור הר סיני עליה ניתן לראות כביכול את דיוקן הסנה.
מדובר למעשה בסלע גרניט שבתוכו יש התגבשות של תחמוצת מנגן היוצרת צורה מסתעפת כשל עץ.
חלק מהחוקרים הציעו שלל הצעות זיהוי, שברובן מסופקות מאוד.
יש שסברו שמדובר בצמחים מדבריים בעלי פרחים בגוון זוהר שיצרו אל משה אשליה של צמח בוער.
אך קשה לקבל את ההנחה שרועה צאן ותיק שמכיר את צמחי המדבר ישגה בחזיונות שווא‏.
חז"ל במדרש (שמות רבה פ"ב) נתנו הסברים רבים מדוע על פי המקרא ה' ניגלה למשה דווקא בסנה ולא בצמח אחר.
כך למשל ר' יהושע בן קורחה סובר, שרצה הקב"ה ללמד שאין מקום פנוי ללא שכינה ואפילו סנה שהינו צמח פשוט שלא נחשב.
רבי אליעזר סובר כי התגלות ה' בעולם היא לפי מצבם של ישראל, ומכיוון שישראל היו שרויים בשיעבוד ובמצב קשה, הוא נגלה בשיח הקטן והעוקצני הזה.
פרשנויות שונות ניתנו על ידי חז"ל בנוגע למשמעותו הסמלית של בעירתו של הסנה מבלי שיכלה, כדוגמת רמז לכך שבני ישראל יסבלו במצרים אך לא יכלו (ספר הזוהר חלק ב דף כא, ב).
אשר לקול ששמע משה מתוך הסנה, היו שטענו שהיה זה קול שבקע מגרונו של משה, בדומה למגיד (מאגיה).
האמן הישראלי יצחק דנציגר פיסל פסל בשם "הסנה הבוער", שבו הממד המטאפיזי של נושא העבודה עובד על ידי דנציגר לפסל מופשט, בעל קומפוזיציה דינאמית ומלאה תנועה.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להסנה הבוער:
סיפורי ספר שמות