הרפורמציה באנגליה


כל מה שרצית לדעת על הרפורמציה באנגליה:
הרפורמציה האנגלית היא סדרת שינויים בחוקי הדת והמדינה שהתחוללו באנגליה במאה ה-16, במהלכם השתחררה הכנסייה האנגליקנית מראשותו של האפיפיור ושל הכנסייה הקתולית.
אירועים אלו היו מקושרים בחלקם לתהליך אירופאי רחב יותר שנקרא הרפורמציה הפרוטסטנטית, שהייתה תנועה פוליטית ודתית אשר השפיעה על מנהגי הנצרות ברחבי אירופה במהלך תקופת קיומה.
גורמים רבים תרמו לתהליך הרפורמציה באנגליה בפרט ובאירופה בכלל: דעיכת הפיאודליזם ועליית הלאומיות, עלייתו של המשפט המקובל, המצאת מכונת הדפוס והפצתו המתגברת של התנ"ך, הפצתם של ידע ורעיונות חדשים בין המלומדים והמעמדות הגבוהים והבינוניים.
אך שלביה השונים של הרפורמציה באנגליה (שהתפשטה גם לאירלנד וווילס), הונעו בעיקר משינויים במדיניות הממשלה, אשר דעת הציבור השתלבה לתוכה.
תחילתה של הרפורמציה האנגלית התבססה על רצונו של הנרי השמיני, מלך אנגליה לבטל את נישואיו, ולפיכך הייתה הרפורמציה יותר לעניין פוליטי מאשר לוויכוח תאולוגי.
מציאות הפערים הפוליטיים המשמעותיים בין רומא לאנגליה נתנו מצע להתפתחותם של ויכוחים תאולוגיים חדשים.
לפני תחילתה של הרפורמציה היו אלו האפיפיור והכנסייה שנתנו את המילה האחרונה בנושאים שונים, החליטו החלטות, קיבלו את כספי המסים ומינו את הבישופים.
אך ההתפלגות מרומא הפכה את השליט האנגלי למושל העליון של הכנסייה האנגליקנית על פי "חוקי העליונות", מה שהפך אותה לכנסיית המדינה.
מאותה העת הפך המלך האנגלי לסמכות על הדוקטרינות, לפוסק בוויכוחי דת וחוק, למקבל כספי המסים, ולממנה הבישופים.
מבנה ותאולוגיית הכנסייה הפכו לנושא מחלוקת חריפה בין אנשי הדת והשלטון באנגלייה למשך דורות רבים.
ויכוחים אלו נסתיימו עם המהפכה המהוללת בשנת 1688, שלאחריה נבנו חוקי הכנסייה.
לאחר המהפכה המהוללת נותרו באנגליה מספר כנסיות קתוליות, נאמנות לאפיפיור, שחבריה סבלו ממוגבלויות אזרחיות ומהוצאה מהחוק, עד שאלו הוסרו במאה ה-19.
ערך זה הוא קצרמר בנושא נצרות.
אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להרפורמציה באנגליה:
קצרמר נצרות
נצרות פרוטסטנטית
יחסי דת ומדינה
הכנסייה האנגליקנית
אנגליה: היסטוריה