זמר שלוש התשובות


כל מה שרצית לדעת על זמר שלוש התשובות:
זֶמֶר שלוש התשובות הוא שיר שכתב נתן אלתרמן, הלחין אריה לבנון ובוצע לראשונה במסגרת המופע המוזיקלי "צץ וצצה" על ידי רבקה זהר.
השיר נכתב ב-1969 עבור מופע מוזיקלי משירי אלתרמן שנקרא "צץ וצצה".
אלתרמן כתב אותו במיוחד עבור הזמרת רבקה זהר, לאחר שהגיע לאחת החזרות והתרשם ממנה.
‏ השיר זכה לפופולריות רבה.
הוא פורסם בכרך ב' של קובץ שיריו של אלתרמן "פזמונים ושירי זמר (הקיבוץ המאוחד, תשל"ט 1979, במדור "ועוד פזמוני צץ וצצה") תחת השם "אם תלכי אחרי".
השיר מציג אישה כנועה המבטלת עצמה בפני בן זוגה בשם האהבה.
בכל אחד מבתי השיר מציג הגבר שאלה קשה לבת זוגו, שלוש במספר, וזו דבקה באהבתה ומשיבה בפזמון חוזר "כל אשר תבקש ותשאל אעשה ואוסיף לשמוח.
יהיה טוב אהובי, יהיה קל.
לעולם לא יחסר לי כוח" ובשלוש תשובות בהתאם לשאלה: תחילה, מציב לה בן הזוג עובדה, לפיה אם תבחר להישאר לצדו תיאלץ לחיות חיים דלים ועלובים, אך היא משיבה כי תראה בסחבות אותן תלבש בגד קטיפה, ותראה עצמה כמלכה גם אם תקרצף רצפות כל חייה.
בהמשך, שואל בן הזוג מה תעשה האישה אם יבגוד בה וישאיר אותה לבדה בלילות עד שובו, וזו עונה כי לא תבכה כל עוד תדע שיחזור לחיקה.
לבסוף, שואל הגבר את בת זוגו מה יהיה אם ישליך אותה לרחוב ויאמר לה לשכוח אותו; האישה משיבה כי תסכים ללכת ולא לחזור, אך בשונה מתשובותיה הקודמות, טוענת כי חלק אחד בבקשתו של בן הזוג לא תוכל לקיים והוא לשכוח אותו.
השיר עורר ביקורת רבה, ואף על פי שהתקבע כנכס צאן ברזל, נטען כי זהו טקסט שוביניסטי המציג את האישה כתלותית וחסרת ערך המשלימה עם גחמותיו של בן זוגה ועם כל תנאי שיציב לה.
השיר חודש במסגרת הפרויקט "עבודה עברית" על ידי זהבה בן, וזכה לגרסאות כיסוי נוספות מפי אביבה אבידן, דנה אינטרנשיונל ושילה פרבר.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לזמר שלוש התשובות:
שירי 1969
שירי נתן אלתרמן