רמז – עזרה ופתרונות

חמשת הכוחות של פורטר

כל מה שרצית לדעת על חמשת הכוחות של פורטר:
מודל חמשת הכוחות של פורטר הינו מסגרת לניתוח ענף עסקי בו פועל ארגון.
המודל פותח על ידי פרופ' מייקל פורטר מביה"ס למינהל עסקים בהרוורד, ופורסם בשנת 1979.
פורטר פיתח את מודל חמשת הכוחות, כתגובה למודל אחר, בשם ניתוח SWOT, שהיה נפוץ באותה תקופה, אשר אותו ראה פורטר כלא מספיק יסודי, כלא מתאים ואף כניתוח שעלול לפגוע בביצועי הארגון.
על-פי המודל, ישנם חמישה כוחות, שעל פיהם נקבע מצב התחרות בתעשייה מסוימת, והם שצריכים לעצב את האסטרטגיה העסקית של הארגון.
השילוב של חמשת הכוחות הללו ביחד- הוא שקובע את רמת הרווחיות הפוטנציאלית של אותו ענף בתעשייה, ומכאן נגזרת האטרקטיביות שלו.
טווח המדידה של השילוב נע בין "עז" (מקדמי רווח נמוכים, למשל תעשיית התעופה) ל"עדין" (מקדמי רווח גבוהים, למשל תעשיית התוכנה או הטואלטיקה).
ככול שהשילוב של הכוחות יותר חלש, כך הסיכוי לשמור על עליונות לאורך זמן גבוה יותר, וכך השוק יותר כדאיי.
ניתוח של הכוחות והגורמים להם משקף את היתרונות והחסרונות של הארגון באותו ענף בתעשייה, והוא מהוה את הבסיס לבניית האסטרטגיה עסקית.
בכל מקרה, על מקבלי ההחלטות בארגון, האחראים על האסטרטגיה העסקית, למצב את הארגון, כך שיהיה מוגן מפני הכוחות, ואף יוכל לנצלם לטובתו לאורך זמן.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לחמשת הכוחות של פורטר:
אסטרטגיה עסקית

Exit mobile version