טלסקופ החלל ג'יימס וב


כל מה שרצית לדעת על טלסקופ החלל ג'יימס וב:
טלסקופ החלל ג'יימס וב (באנגלית: James Webb Space Telescope; בראשי תיבות JWST), שנקרא בעבר טלסקופ החלל הדור הבא (Next Generation Space Telescope; בראשי תיבות NGST), הוא טלסקופ חלל שתוכנן לתצפיות באינפרה אדום ונחשב ליורשם המדעי של טלסקופ החלל האבל וטלסקופ החלל שפיצר.
המאפיינים הטכניים העיקריים של טלסקופ החלל ג'יימס וב הם: מראה ראשית בעלת קוטר של 6.
5 מטרים, עמדת תצפית רחוקה שתוצב בנקודת לגראנז' L2 בין כדור הארץ והשמש ולא תושפע מאטמוספירת כדור הארץ ועוד ארבעה כלים מדעיים מיוחדים.
שילוב של כל הכלים המדעיים יעניקו לטלסקופ החלל ג'יימס וב רזולוציה ורגישות חסרות תקדים מתחום גלי האור הנראה הארוכים ועד אמצע תחום התת-אדום ויאפשרו לו לממש את שתי מטרותיו המדעיות העיקריות – חקר היווצרות והתפתחות גלקסיות, וחקר הגורם לתצורה של כוכבים וכוכבי לכת.
מתחילת תהליך התכנון, שהחל בשנת 1996‏, סימל הפרויקט שיתוף פעולה בינלאומי של 17 מדינות‏ ובראשן סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א.
בשנת 2002 שונה שמו של הטלסקופ ל-James Webb Space Telescope, על שמו של המנהל השני של נאס"א, ג'יימס וב, שהיה חלק בלתי נפרד מתוכנית אפולו‏.
יכולותיו של טלסקופ החלל ג'יימס וב יאפשרו לו לפעול בתתי-תחומים רבים של האסטרונומיה‏.
אחת מהמטרות כרוכה בתצפיות על מספר גופים המרוחקים ביותר ביקום, שכיום אין אפשרות לצפות בהם עם האמצעים הקיימים בחלל העומדים לראשות האנושות.
זה כולל את הכוכבים הראשונים, שנוצרו בתקופת הריוניזציה, ותצורת הגלקסיות הראשונות.
מטרה נוספת היא מציאת הגורם המקנה לכוכבים את צורתם.
משימת הטלסקופ הייתה מועמדת לביטול על ידי הקונגרס האמריקאי בשנת 2011, לאחר שכבר הוצאו 3 מיליארד דולרים‏ ויותר מ-75 אחוזים מחומרתו הייתה בייצור או בבדיקות‏.
בנובמבר 2011, הפך הקונגרס את החלטתו לביטול פרויקט הטלסקופ ואישר את המשך מימונו שנאמד בכ-8 מיליארד דולרים‏.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לטלסקופ החלל ג'יימס וב:
מיזמים עתידיים
תוכנית החלל האמריקאית
תוכנית החלל האירופית
טלסקופי חלל