טנטרה


כל מה שרצית לדעת על טנטרה:
טנטרה בסנסקריט הוא "מארג" או "הרחבה".
משמעות המונח הזה הוא: "אוסף של טכניקות משדות שונים המביאים להארה".
המושג הזה מתייחס גם לתפיסת העולם הטנטרית, לפיה "הכול קשור בהכול".
ריבוי הקשרים בין התופעות הסובבות אותנו ומערכת יחסי הגומלין ביניהם, יוצרים "מארג" מורכב בהרבה מהנראה לעין.
ומתוך כך, "מרחיב" את גבולות האינדיבידואל אל מעבר לסביבתו המיידית.
הטנטרה צמחה בתת-היבשת ההודית, וקיימים מקורות וכתבים טנטרים בני 5000 שנה ויותר.
קיים קשר הדוק בין הטנטרה, היוגה והאירוודה אשר עושים שימוש בכלים וטכניקות משותפות.
קיימת סברה הטוענת ששלושתן צמחו ממקור קדום ראשוני אחד.
הטנטרה השפיעה רבות על ההינדואיזם, והבודהיזם שצמח בצפון הודו, אך עם הזמן התפשטה ונפוצה בדרום מזרח אסיה, הודו וטיבט וקיבלה פיתוחים מקומיים אשר לעתים נושאים השפעות זן, טאואיזם ובודהיזם טיבטי.
החל מהמאה ה-6 התפתחה הטנטרה במסגרת ההינדואיזם, בתחילה הוא היה זרם סודי הידוע למתי מעט אך עם הזמן הלך ונודע לציבור רחב יותר ויותר.
במקורה היא כוונה לשחרר את היכולות הכלואות בתוך האדם ולהביא אותו לכלל הארה דרך החשיפה לכוחות האלוהיים שביקום, כוחות שמסומלים במסורת ההינדית באלים של הפנתיאון ההינדי.
הטנטרה ייחודית במסגרת ההינדואיזם בנקודות הבאות:

הלגיטימציה שהיא נותנת לעיסוק במיניות ככח התפתחותי רוחני חיובי.
במקום המגמה השלטת הנוהגת לראות את המיניות כגורם מפריע העומד בין האדם לבין ההתעלות הרוחנית.
ההתמקדות שלה בשיתוף וזרימת האנרגיה בין הקטבים בייקום: האנרגיה הקוסמית הניקבית שאקטי, והאנרגיה הקוסמית הזיכרית שיווה.
ובניגוד לזרמים הינדים המתמקדים בדמות של אל זיכרי עיקרי.

המימוש של הטנטרה עושה לעתים שימוש ביוגה, ובמדיטציה.
נוהגים לחלקה לשלושה חלקים: אדומה, לבנה, ושחורה, כאשר הטנטרה האדומה עוסקת במיניות מודעת, השחורה בטקסים שמטרתם לשנות את המציאות, והלבנה עוסקת במדיטציה, יוגה ובכל השאר.
יש גם חלוקה פנימית שלה לטנטרה של צד ימין ושל צד שמאל.
המקור ההודי דורש תהליכים איטיים וארוכים של הקדשה, התרחקות ממגבלות ארציות דרך ההתקרבות אל האלוהויות ושינוי פנימי.
הטנטרה האדומה מתייחסת למיניות כדרך נוספת להגיע להארה הן כאינדיבידואל והן תוך שימוש בבן/בת זוג, הטכניקות המיניות שבה, מאפשרות מיניות מודעת השונה מהמיניות המקובלת במערב.
על פי תפיסת הטנטרים, קיימת באדם "אנרגיה מינית" קונדליני.
היכולה להשתנות בעוצמתה ולנוע דרך נתיבים שונים בגוף, אשר משמשים בדרך כלל לזרימת אנרגיית החיים.
היחשפות הטנטרה למערב, זכתה להתעניינות רבה ולהצלחה, אך עם זאת, עוררה התנגדות עקב חשש לחשיפת סודות טכניים טנטרים ללא הבסיס הרוחני המלא שלהם ולעתים עקב המסחור שלה והתאמתה לטעם המערבי.
עם זאת, החשיפה אפשרה לרבים להיכנס אל אחד ממקורות העוצמה והאושר הקיימים בכל אחד מאיתנו.
למרות זאת חלקים ממנה, כמו המדיטציה, והיוגה חדרו למערב, וכיום נפוצים ביותר בקרב אנשים הנוטים לזרם הרוחני.
עם חדירתה של הטנטרה למערב, נוצר זרם חדש בטנטרה, ובו חלו מספר שינויים והתפתחויות אשר נועדו לאפשר למתרגל המערבי לחוות את עוצמתה של הדרך העתיקה.
אחד מהאישים הבולטים שהביאו את הטנטרה אל המערב היה בגואן רג'ניש (אושו), אשר הכניס ללקסיקון את המושג נאו טנטרה כדרך המשלבת את הידע העתיק של הטנטרה יחד עם הידע והפתיחות אשר התפתחו במערב, אישים מוכרים נוספים הינם בארי לונג, דייויד דיידה ועוד.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לטנטרה:
ויקיפדיה: שכתוב – מדעי הרוח
מיניות
דתות