יגדל אלוהים חי


כל מה שרצית לדעת על יגדל אלוהים חי:
יגדל אלוהים חי הוא פיוט המיוסד על שלושה עשר עקרי האמונה, שקבע הרמב"ם בפירושו לפרק חלק במסכת סנהדרין.
בפיוט 13 שורות, אחת לכל אחד מהעיקרים.
מחבר הפיוט "יגדל" הוא דניאל בן יהודה דיין, שחי באיטליה, כנראה במאה ה-13.
‏ הפיוט נדפס לראשונה במחזור "קמחא דאבשונא" שנדפס בבולוניה בשנים ש'-ש"א (1541)‏הפיוט התקבל בקרב קהילות רבות.
בדרך כלל נוהגים לאומרו לפני תפילת שחרית או בסופה.
בקהילות ספרד הוא מושר בליל שבת וחג לאחר סיום תפילת ערבית.
שני החרוזים האחרונים הם על פי נוסח הספרדים.
בספר "סדר היום" שחיבר המקובל משה בן מכיר בסוף המאה ה-16 נאמר: "ויש שנהגו לומר אחר התפלה שלשה עשר עיקרים שהוא פזמון יגדל אלהים חי וכו' בנעימת קול והוא מנהג טוב ויפה ועולה לד' עניינים לקבל עליהם האמנת השלשה עשר עיקרים גם לומר אותם בשמחה לכבוד היום הקדוש והוא מכלל העונג".
‏ באשכנז היו קהילות שאמרו אותו בכל יום‏מצד שני, הנוהגים על פי האר"י נמנעו מלקבוע בתפילתם פיוטים שלא נסדרו על דרך חכמת הקבלה, ועל כן לא נהגו לשיר את "יגדל".
האר"י והרדב"ז התנגדו לאמירת הפיוט באופן מיוחד, בשל התנגדותם העקרונית לקביעת עיקרי אמונה מסוימים.
‏למעשה, הפיוט נדפס בסידורים רבים, במיוחד בסידורים נוסח פולין.
וכן בסידור בית יעקב ובסידור שער השמים.
לעומתם, בסידור לפי נוסח הגר"א, בסידור חב"ד לפי נוסח האר"י, בסידורי הספרדים (ברוב הנוסחאות) והתימנים הפיוט אינו (אך כיום בסידורי תימן המודפסים, הפיוט נמצא).
סיבה עיקרית להימנעותן של קהילות מסוימות מלהכניס פיוט זה לסדר התפילה, היא כי ישנם מגדולי הדור בתקופות השונות שיצאו נגד הפיוט בטענה שהוא אינו מקביל במדויק לי"ג עיקרי אמונה ועל כן הוא מורה על בעיות באמונת המחבר.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות ליגדל אלוהים חי:
זמירות ופיוטים לשבת
שירי המאה ה-13
קצרמר יהדות