כל מה שרצית לדעת על יהודה הלוי:
פיוטים לשבתעל אהבתךיונה מצאה בו מנוחידידי השכחתפיוטים לסליחותישן אל תרדםיה שמע אביוניךיעירוני רעיוניקינותציון הלא תשאליליבי במזרחיפה נוףשירת הבקשות ופיוטים שוניםישנה בחיק ילדותהידעו הדמעותיום ליבשהעבדי זמןאדון חסדך בל יחדל – לשבת זכורספר הכוזרי ערך מורחב – הכוזרירבי יהודה הלוי התפרסם במיוחד בזכות ספרו הפילוסופי-יהודי "ספר ההוכחה והמופת להגן על האמונה המושפלת והבזויה", שנודע בעברית בשמו "הכוזרי".
השם ניתן לספר על ידי המתרגם מערבית-יהודית רבי יהודה אבן תיבון.
רבי יהודה הלוי עבד על הספר כעשרים שנה, ולספר יש מסגרת דרמטית מומחזת.
הוא ביסס את סיפור המסגרת של הספר על התגיירותו של מלך כוזר.
ביסוד הספר עומדת התמודדות נגד השיטה האריסטוטלית ששלטה בשיח הפילוסופי של התקופה, וריה"ל מצליח לחרוג מהתפיסות המקובלות ולהעמיד חלופה בעלת קסם פיוטי ולכידות פילוסופית משל עצמה, הנלמדת עד היום כקלסיקה יהודית.
הגאון מווילנה חינך ללמוד את ספר חובת הלבבות של רבנו בחיי אבן פקודה, חוץ מהשער הראשון שבו, העוסק בבירור האמונה לפי דרך השכל – ובמקומו אמר שיש ללמוד את ספר הכוזרי "שהוא קדוש וטהור ועיקרי אמונת ישראל ותורה תלויים בו".
תפיסתו הפילוסופית של רבי יהודה הלוירבי יהודה הלוי פרש מהשכלתנות האריסטוטלית של חכמי ישראל שקדמו לו.
יש בו מעט קווי דמיון לתורה הנאופלטונית, והוא מערער על הדעה שהשכל יכול להגיע לאמת אחת בנושאים מטאפיזיים.
נמשך אחר הפילוסוף המוסלמי אל-ע'זאלי בספרו "הפלת הפילוסופיה".
להלן כמה מרעיונותיו הבסיסיים:אין אנחנו יכולים בשכל לייחס קיום ריאלי לארבעת היסודות בהתגלותם הטהורה.
הוא דוחה את המטאפיזיקה של השתלשלות השכלים מכוח מה שהם חושבים על אלוהים והשתלשלות הספירות ממחשבת עצמם.
הוא דוחה את התפיסה האריסטוטלית בתורת אלמותיותו של השכל מכוח מספר הידיעות השכליות.
גם את האמת של האריסטוטליות הוא מקבל מכוח ההתגלות ולא מכוח דרכי ההוכחה שלה.
הוא מודה באמת המוסרית כשכלית, אבל רק מתוך תועלתה בלבד.
מקור האמת הדתית היא אך ורק ההתגלות (בהר סיני).
השכל לבדו אינו יכול להגיע להתחברות או לדרך המחברת לאלוהים.
רק אלוהים יודע את הדרך אליו, והודיע זאת בהתגלות.
ההתגלות היא במראות של חושים והיא יסוד האהבה.
התורה איננה יכולה לסתור את השכל הישר.
ההשגחה על ישראל היא מעל הטבע ונוהגת בכל הדורות.
לעם ישראל יש כושר דתי להשגה, שמעל לשכל (מזכיר את "כוח הנפש" שמעל לשכל, בדברי פרוקלוס).
כושר זה יוצא לפועל על ידי חוקי התורה.
באדם היהודי שוכנת מדרגה "ממין המלאכים" והוא מִדרגה מעולה ממדרגת ה"מדבר".
למעשה כוונתו היא שביהודי יש מעלה אימננטית שמבדילה אותו משאר בני האדם, שלכן, רק לו מסוגלות לנבואה.
.
הדת יכולה להתפרש בשעת הצורך גם עם הנחת "חומר קדמון" בלתי נברא.
תוארי האל אף אלו הנראים חיוביים אינם אלא שלילות.
מושג האלוהים השכלי תופס אותו רק לפי פעולותיו הטבעיות, אמנם שם השם לא יושג כי אם בנבואה.