רמז – עזרה ופתרונות

כל קבוע כמחצה על מחצה דמי

כל מה שרצית לדעת על כל קבוע כמחצה על מחצה דמי:
כל קבוע כמחצה על מחצה דמי הוא עקרון הלכתי בדיני ספקות, המסייג במקרים מסוימים את העקרון הרגיל בהלכה לפיו הולכים אחרי הרוב.
תרגומו המילולי הוא: כל קבוע – אובייקט שמקומו קבוע ונוצר ספק אודותיו או אודות אובייקט שיצא ממנו, כאשר שורש השאלה נעוץ באובייקט הקבוע ולא באובייקט שאינו קבוע, כמחצה על מחצה דמי, יש להחשיב אותו הלכתית כאילו הוא היה מחצית מהאובייקטיבים האחרים המוטלים עמו בספק, אף על פי שפיזית האובייקט הוא מועט ולפי הכללים הרגילים היה חל בו ביטול ברוב.
בפרט, כלל זה עומד בניגוד לכלל המקביל: "כל דפריש מרובא פריש" (מארמית: כל מה שפרש – מהרוב פרש).
כללים אלו מבחינים בין שני סוגי ספקות – בספק הנוגע לעצמים "קבועים" אין משמעות לרוב, ואילו בספק הנוגע לעצם ש"פרש" הולכים אחרי הרוב.
הדוגמה הקלאסית להבחנה זו היא במקרה המכונה "תשע חנויות": עיר אחת שיש בה עשר חנויות לממכר בשר; תשע מהן מוכרות בשר כשר והעשירית מוכרת בשר טרף.
אם נמצא בשר ברחוב מחוץ לחנויות ולא ידוע מה מקורו – ההלכה היא שמותר לאכול את הבשר משום שרוב החנויות כשרות.
אך אם אדם קנה בשר מאחת החנויות והוא לא זוכר מאיזו חנות – במקרה כזה הרוב לא מועיל, ואסור לאכול את הבשר.
ההבדל בין שני המקרים הוא שכאשר הבשר נלקח מתוך החנות הוא נחשב "קבוע", ואילו כאשר הוא נמצא מחוץ לחנויות הוא נחשב "פורש".

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לכל קבוע כמחצה על מחצה דמי:
כללים ועקרונות בהלכה
חידוש
רוב

Exit mobile version