סער 4.5


כל מה שרצית לדעת על סער 4.5:
סער 4.
5 הוא שם כולל לשלושה דגמים של ספינת טילים (סטי"ל) של חיל הים הישראלי: סער 4.
5 חוחית, סער 4.
5 נושב וסער 4.
5 נירית.
האחרונות מרכיבות, נכון ל-2015, את עיקר הכוח של שייטת ספינות הטילים.
הספינות נבנו במספנות ישראל.

ערך מורחב – ספינות סער

דגמים אלה מהווים שיפור לספינות סער 4.
דגמי "נושב" ו"חוחית" נכנסו לשירות חיל הים בתחילת שנות השמונים של המאה העשרים.
בדגם סער 4.
5 "חוחית" נוסף גם מנחת מסוקים והאנגר למסוק דולפין, שהוחלף בהמשך במסוק עטלף.
שני הסטי"לים מדגם "חוחית" אח"י גאולה ואח"י עליה, הוצאו מהשירות ב-2004, לאחר שהוחלט למכור את הספינות למקסיקו.
החל מסוף שנות השמונים של המאה העשרים ועד תחילת שנות ה-2000 נקלטו בחיל הים סטי"לים מדגם "נירית".
שתיים מספינות ה"נירית" הן ספינות "נושב" מוסבות.
השדרוגים העיקריים בספינות אלה לעומת סער 4 היו במערכות האלקטרוניות: שליטה ובקרה, גילוי וזיהוי, בקרת אש, מכ"ם, סונאר, לוחמה אלקטרונית וקשר.
השינוי הבולט ביותר היה בהתקנת תורן מחופה, אשר מאפשר נשיאת אנטנות ומכשור חדיש.
שדרוג נוסף היה החלפת מערכת ההשטה והמנועים.
הספינות מדגמי סער 4.
5 הן ארוכות יותר וההדחק שלה גדול יותר.
הודות להגדלת ממדי הספינה התאפשר גם שיפור בתנאי החיים של צוותה.
אח"י חץ (סער 4.
5) הייתה הספינה הראשונה מדגם "נירית" שבה הותקנו מערכות לחימה חדשות והיא שימשה כספינת ניסויים לאמל"ח העתידי (הן לספינות ה"נירית" והן לסער 5).
בהמשך הצטרפו לצי הניריות אח"י רומח (סער 4.
5) ואח"י קשת (סער 4.
5) שהיו מדגם "נושב" שהוסב בתהליך שדרוג מקיף ל"נירית", אח"י כידון (סער 4.
5) , אח"י יפו (סער 4.
5), אח"י תרשיש (סער 4.
5) , אח"י חרב (סער 4.
5) ואח"י סופה (סער 4.
5).
בשנת 2008 הוסבו שתיים מהספינות לדגם "נירית נצ"ל" – תותח ה-76 מ"מ בירכתי הספינה הוסר ובמקומו הותקן סונאר נגרר, ונוספו טורפדות נגד צוללות.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לסער 4.5:
ספינות טילים ישראליות
קצרמר אמצעי לחימה