רמז – עזרה ופתרונות

שיא תפוקת הנפט

כל מה שרצית לדעת על שיא תפוקת הנפט:
שיא תפוקת הנפט או תאוריית השיא של האברט היא תאוריה העוסקת בשינויים בזמינות הנפט (וסוגי דלק מחצבי אחרים) לאור שאיבה לאורך השנים וההידלדלות שבאה בעקבותיה.
התאוריה קרויה על שם מ.
קינג האברט, גאופיזיקאי אמריקאי שיצר מודל של מאגרים ידועים, וחזה, במאמר מ-1956, שהוצג בפני ישיבה של המוסד האמריקני לנפט (the American Petroleum Institute) כי תפוקת הנפט במדינות ארצות הברית תגיע לשיא בין שנת 1965 ל-1970, וכי התפוקה העולמית תגיע לשיא בשנת 2000.
תפוקת הנפט של ארצות הברית הגיעה לשיא ב-1971, וירדה עד העשור השני של המאה ה-21, אז החלה לעלות.
נכון ל-2015, התפוקה העולמית טרם הגיעה לשיאה וממשיכה לעלות.
תומכי תאוריית השיא טענו כי המודל של הברט לא התחשב במשברי הנפט של אופ"ק בשנים 1973 ו-1979, שהורידו את הביקוש העולמי לנפט, ובכך דחו את ההגעה לשיא תפוקת הנפט.
הואיל ונפט הוא משאב טבע שאינו מתחדש, ודאי הדבר כי בזמן מסוים תגיע גם תפוקת הנפט העולמית לשיא, ואחריו תפחת.
תאוריית שיא תפוקת הנפט היא כי מסקנותיו של האברט, שחזה בהצלחה מסוימת את שיא התפוקה בארצות הברית, תתאמנה גם לנסיבות אחרות, כמו השיא של תפוקת הנפט העולמית.
הערכות שונות למועד השיא העולמי, מאת האברט ומאת אחרים, הופרכו משום שחלק מהתאריכים כבר עברו.
דבר זה הוליד ביקורת על חלק מהשיטה ועל התחזיות שבוצעו בהתבסס על שיטה זו.
התאוריה של האברט נמצאת בדיון מתמיד, בגלל ההשפעות האפשריות של תפוקת נפט נמוכה, ובגלל הוויכוח שמתקיים על היבטים של מדיניות האנרגיה.
הדעות על האירועים שלאחר מעבר שיא תפוקת הנפט משתרעות מהאמונה כי כלכלת השוק תייצר פתרון ועד לתחזיות של תרחישי יום הדין, שבהן הכלכלה העולמית אינה מסוגלת לספק את הדרישה לאנרגיה (ראו השלכות, בהמשך).
כמה מנהלים, כלכלנים ומנתחים מתעשיית הנפט, מפקפקים בישימות תאוריית שיא תפוקת הנפט של האברט ברמה העולמית.
עם זאת, חברת הנפט שברון השיקה קמפיין פרסומי בשם "האם תצטרפו אלינו?", שמבקש להודיע לציבור על האפשרות של הידלדלות הנפט, ולעודד דיון בנושא.
אתר האינטרנט של הקמפיין מביא ממצאים מדו"ח תשקיף האנרגיה לשנת 2004 של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (International Energy Agency's- IEA): "דלק מחצבי מספק כרגע את רוב האנרגיה של העולם, וצפוי כי ימשיך בכך בעתיד הקרוב.
בעוד שמקורות האספקה נמצאים כרגע בשפע, הם לא יימשכו לעד.
תפוקת הנפט נמצאת בירידה ב-33 מתוך 48 המדינות שהן ספקיות גדולות של נפט.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לשיא תפוקת הנפט:
ויקיפדיה: עריכה – מדעי הטבע
ויקיפדיה: ערכים הדורשים עדכון
נפט
אנרגיה

Exit mobile version