תסמונת אלכוהול עוברית


כל מה שרצית לדעת על תסמונת אלכוהול עוברית:
תסמונת אלכוהול עוברית (באנגלית: Fetal alcohol syndrome; ר"ת FAS) היא אוסף מוכר של פגמים נפשיים ופיזיים העלולים להתפתח בעובר הנחשף לרמות גבוהות של אלכוהול במהלך ההריון.
האלכוהול חודר את מחסום השליה ועלול להאט התפתחות עוברית, לגרום פיגור גדילה תוך רחמי, ליצור תווי פנים ייחודיים, לגרום לנזק עצבי ולנזק למבנה המוח, ולנזקים גופניים נוספים‏.
הביטוי הבולט של תסמונת אלכוהול עוברית הוא נזק בלתי הפיך למערכת העצבים המרכזית, בעיקר נזק מוחי.
חשיפה לאלכוהול בשלבי ההתפתחות העוברית עלולה לגרום להתפתחות פגומה של תאי המוח, עובדה המוצאת ביטוייה בקשת רחבה של נכויות קוגניטיביות ותפקודיות (כולל בעיות בזיכרון, בעיות קשב וריכוז, התנהגות אימפולסיבית, ומהלך חשיבה לקוי) כמו גם נכויות משניות (לדוגמה, סיכון גבוה יותר למחלות נפש ולהתמכרויות)‏‏.
הסיכון לנזק מוחי בעובר כתוצאה מחשיפה לאלכוהול קיים לאורך כל ההריון כיוון שהתפתחות המוח נמשכת לאורך ההריון כולו‏.
חשיפה עוברית לאלכוהול הוא הגורם המוביל לפיגור שכלי בעולם המערבי‏.
שכיחות תסמונת אלכוהול עוברית משתנה בין תרבויות ומדינות שונות שונות בעולם.
שכיחות התסמונת בארצות הברית מוערכת ב-1% מכלל לידות חי, ואילו בדרום אפריקה בקהילות בהן קיימת צריכת אלכוהול רבה נמצא כי 4-5% מכלל ילדי כיתה א' בבתי ספר של החינוך הרגיל סובלים מן התסמונת‏.
על פי הערכות בארצות הברית העלות החברתית והרפואית בטיפול בתינוק שנולד עם תסמונת אלכוהול עוברית מוערכת בכ-800,000 דולר לאורך חייו‏.
בסקרים שנערכו בארצות הברית 10-15% מן הנשים ההרות דיווחו על שתייה לשוכרה, ועד 30% דיווחו על שתיית אלכוהול במהלך ההריון‏.
ראשי מערכת הבריאות הממשלתית במדינות רבות בעולם המערבי ממליצות שלא לשתות אלכוהול כלל בתקופת ההריון, כך למשל בארצות הברית‏, בריטניה‏, אוסטרליה‏ וישראל‏.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לתסמונת אלכוהול עוברית:
תסמונות
מומים מולדים ומחלות כרומוזומליות
לקות שכלית
היריון ולידה