רמז – עזרה ופתרונות

תקלה היימנות השני, קיסר אתיופיה

כל מה שרצית לדעת על תקלה היימנות השני, קיסר אתיופיה:
תקלה היימנות השני (געז: ተክለ ሃይማኖት, עברית: צמח האמונה) הוכתר בשם "אדמס סגד השלישי" (געז: አድማስ ሰገድ, עברית: לו האופק סוגד) קיסר אתיופיה 18 באוקטובר 1769 – יוני 1770 ובין 23 בדצמבר 1770 – 13 באפריל 1777.
היה בנו של הקיסר הקודם יוהנס השני מאשתו וויזרו סנצ'אויר ונולד בבית הכלא הקיסרי שבהר וואחני.
תקלה היימנות הוכתר לקיסר בגיל 15 לאחר שאביו יוהנס השני הורעל על ידי ראס מיכאל סהול.
תקלה איבד את הכתר למשך כחצי שנה כאשר מספר מצבאים מקומים שהתנגדו לראס סהול הכתירו את סוסוניוס השני לקיסר, המרד דוכא על ידי ראס סהול ושלטונו של תקלה הוחזר ב-23 בדצמבר אותה השנה.
לאחר שהמרד דוכא ראס סהול נכנס עם חייליו לגונדר ואסרו כל מי שהתנגד לו ביניהם גם ראש הכנסייה האתיופית האבונה סאלמה השלישי ולאחר שהתבצע משפט ראווה לכל המורדים כולם הוצאו להורג באופן אכזרי.
החוקר הסקוטי ג'יימס ברוס כותב:חמשים ושבעה אנשים הוצאו להורג בפומבי על ידי התליין במשך מספר ימים בנוסף לכך הרבה אנשים נעלמו, נרצחו באופן מסתורי או נכלאו במקום שלא ידוע היכן הוא.
הגופות של אלו שהוצאו להורג בותרו לחתיכות ופזרו ברחובות העיר.
הכלבים האיישים שלי היו מבאים אלי מידי פעם חלקים של אותם אנשים.
– Wallis Budge, E.
A.
[1928] (1970).
A History of Ethiopia: Nubia and Abyssinia.
Oosterhout, the Netherlands: Anthropological Publications.
ב-1771 ראס סהול הפסיד בשלושת הקרבות בסרבקוסה קרב שהתרחש במאי אותה שנה ליד העיר טאדה ליריביו, כוחותיו של סהול נסוגו באותו הקרב לגונדר וסהול נכנע לוונד באוווסאן ב-4 ביוני 1771 שכלא אותו למשך שנה ולאחר מכן שיחרר אותו לביתו ומינה אותו למושל מחוז תיגראי.
בעקבות הדחתו של סהול השליט החזק ביותר באימפריה כעת הוא ראס גאשו, הקיסר תקלה שנכלא יחד עם ראס סהול בדאגולה וונד באוווסאן דרש ממנו להתפטר וב-13 באפריל 1777 הוא וויתר על הכתר ‏‏‏.
למרות כל הסכסוכים והמאבקים בתקופת היימנות האומנות והתרבות פרחו בגונדר.
ההיסטוריון ריצ'רד פאנקהארסט זוקף לזכות היימנות את בנייתם של שבע כנסיות שהחשובה ביניהן הייתה ביתא מריאם שנבנתה ב-1775.
המבנים האחרים שבנה היו: קדוס קירקוס ("הקדוש קיריאקוס"), קדוס פטרוס ווא פאולוס ("הקדושים פטרוס ופאולוס"), פארטה לידאטה ("לידת מרי") בפרטה, יוהנס וולדה נגודגווד ("הקדוש ג'ון האוונגליסט"), אבגאלה תקלה היימנות ("תקלה היימנות הקדוש") ודברה טיבב ("הר הידע") ‏‏‏.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לתקלה היימנות השני, קיסר אתיופיה:
אתיופיה: תקופת השופטים
השושלת הגונדרית
קיסרי אתיופיה
מלכים אפריקאים

Exit mobile version