ליגת העל היוגוסלבית


כל מה שרצית לדעת על ליגת העל היוגוסלבית:
ליגת העל היוגוסלבית הייתה ליגת הכדורגל הבכירה ביוגוסלביה לשעבר.
הליגה הוקמה בשנת 1923 עם עצמאות מדינת יוגוסלביה לאחר מלחמת העולם השנייה והתקיימה, עם הפסקה בשנת 1934, עד לכיבוש חלק משטח המדינה על ידי גרמניה הנאצית בשנת 1941.
הליגה הוקמה שנית עם קבלת העצמאות המחודשת בשנת 1945 והתקיימה עד לשנת 1991 עם התפרקות יוגוסלביה למספר מדינות.
מליגה זו יצאו הליגות הבאות: ליגת העל המקדונית, ליגת העל הקרואטית, ליגת העל הסלובנית, ליגת העל של בוסניה והרצגובינה וליגת העל של סרביה ומונטנגרו.
ליגת העל היוגוסלבית שימשה לא פעם למחאות ציבוריות אתניות של העמים השונים שישבו בכל רחבי יוגוסלביה, בעיקר לקראת פירוקה של המדינה ב-1991.
האירועים התחממו ביותר בשנת 1991, אז משחק בין דינמו זאגרב הקרואטית, שהייתה בעלת מוטיבים לאומיים קרואטים, לקבוצת פרטיזן בלגרד הסרבית נגמר במהומות קשות בהן ניסו אוהדי זאגרב לפגוע בשחקני פרטיזן.
בסיומה של עונת 1990/91, הוצאו מסבב הליגות של יוגוסלביה כל הקבוצות מסלובניה וקרואטיה (דינמו זאגרב, אוסייק, אולימפיה לובליאנה, רייקה והיידוק ספליט) והחלפו בקבוצות מסרביה, מונטנגרו, מקדוניה ובוסניה והרצגובינה.
צעד זה סימן את פירוקה של יוגוסלביה, עת שסלובניה וקרואטיה הכריזו על עצמאותן ובשל כך לא השתתפו בליגה זו.
עונת 1991/92 הייתה לעונה האחרונה בתולדותיה של הליגה הבכירה ביוגוסלביה, עד שזו פורקה בשל המלחמה ובשל עצמאותן של המדינות השונות שהיו חלק מהמדינה היוגוסלבית.
הקבוצות שנטלו חלק בעונה האחרונה (1991/1992) לפני פירוק יוגוסלביה היו: הכוכב האדום בלגרד, פרטיזן בלגרד, סראייבו, ז'לייזניצ'אר סראייבו, ולז' מוסטאר, בודוצ'נוסט טיטוגרד, וויוודינה נובי סאד, רדניצ'קי ניש, ספרטק סובוטיצה, סלובודה טוזלה, וארדאר סקופיה, OFK בלגרד, זמון, סוטייסקה ניקשיץ', פרולטר זרניאנין, ראד בלגרד, בוראץ באניה לוקה, פליסטר.
השם גם שימש את ליגת הכדורגל של הרפובליקה הפדרלית של יוגוסלביה בין השנים 1991 ל-2003 עד שזו שינתה את שמה לסרביה ומונטנגרו, אז הוקמה ליגת הכדורגל של סרביה ומונטנגרו.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לליגת העל היוגוסלבית:
יוגוסלביה: כדורגל
תחרויות ספורט ביוגוסלביה