איגנוסטיות


כל מה שרצית לדעת על איגנוסטיות:
איגנוסטיות (או איגתאיזם או איגנוסטיציזם) היא גישה פילוסופית אודות רעיון האלוהות, הגורסת שכל עמדה תאוסופית אחרת (בזה גם אתאיזם ואגנוסטיות), מניחה יתר על המידה על מושג האלוהות ועל מושגים דומים לו, באופן המתיימר לתפוש בהכרה האנושית מונח מופשט שכלל אינו תפיש בה באופן מוחלט או מספק.
לפיכך השאלה האם האל קיים חסרת משמעות (פיזיקאלית-קונקרטית, ונתפשת)‏ נראה שהאיגנוסטיות מתעסקת בקיומו של אל אוניברסלי בלבד, והיא אפאתית כלפי הפוליתאיזם, כמו השקפות מודרניות אחרות, בניהן התאיזם האברהמיסטי עצמו.
הגישה מכילה שתי עמדות, שהן יישום של העיקרון הראשי שבה – עיקרון הנון-קוגניטיביות תאולוגית (אי-מודעות או אי הכרה כלפיי מהות האלוהות).
הפרט יבחר לעצמו איזו מן הגישות לאמץ לפי שיקול דעתו.

גישה לפיה הגדרה ברורה של המונח "אלוהים" חייבת להיות מוצגת בטרם כל דיון על קיומו.
אם לפי הגדרה זו לא ניתן להוכיח או להפריך את קיומו, האיגנוסט ינקוט בגישה לפי שאלת קיומו של האל המוגדר לפי הגדרה זו חסרת משמעות.
במקרה זה המושג "אלוהים" אינו חסר משמעות אלא רק ההגדרה כפי שהוצגה בדיון.
גישה זהה לגישה התאולוגית הלא-קוגניטיבית, מבלי להיכנס לשאלה "מה ההגדרה למונח אלוהים?" וזאת בנימוק שעצם מושג האלוהות חסר משמעות נתפשת, ולכן, לגישה זו, כלל אינו מתאים לדיון פילוסופי, בלי להתייחס לשאלה אם הוא קיים או לא.

פילוסופים מסוימים רואים באיגנוסטיות כגרסה שונה של אתאיסטית, או אגנוסטקינית,‏ בעוד אחרים רואים בה גישה פילוסופיה בפני עצמה, הנוגדת פילוסופיות אלה, כפי שנראה להלן.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לאיגנוסטיות:
פילוסופיה
תאולוגיה