הפיגוע בכנסיית סווטה נדליה


כל מה שרצית לדעת על הפיגוע בכנסיית סווטה נדליה:
הפיגוע בכנסיית סְוֶוטָה נָדֶלְיַה (בבולגרית: Атентат в църквата Света Неделя) הוא פיגוע הטרור הגדול ביותר בהיסטוריה של בולגריה המודרנית, שהתבצע בצהרי ה-16 באפריל 1925 בכנסיית "סווטה נדליה" אשר בסופיה בירת בולגריה.
חברי תא מחתרתי של המפלגה הקומוניסטית הבולגרית שפעלו בהשראתה של ברית המועצות, הניחו פצצה רבת עוצמה שכוונה להתפוצץ בעת טקס ההלוויה שנערך לגנרל קונסטנטין גאורגייב אשר נרצח יומיים קודם לכן, ונועדה לחסל את בוריס השלישי, מלך בולגריה, וראשי ממשלו אשר אמורים היו להשתתף בהלוויה.
160 בני אדם נהרגו ובכללם אישי צבא וממשל בכירים ועוד 320 נפצעו.
‏ המלך בוריס השלישי שאיחר לטקס ניצל.
הפיגוע עורר טלטלה בממשל ובציבור הבולגרי ובעקבותיו הכריזה הממשלה הבולגרית בראשות אלכסנדר צאנקוב על משטר צבאי ובפיקודו של שר הפנים איוון רוסב ננקטו צעדי דיכוי חסרי תקדים בממלכה הצעירה הן באופן רשמי והן על ידי הפעלת מיליציות חצי צבאיות.
בחודשים שלאחר הפיגוע נהרגו בחילופי אש עם כוחות הביטחון, נרצחו או הוצאו להורג לפחות 400 בני אדם, רובם קומוניסטים או כאלו שנחשדו באהדת התנועה.
טלטלה עברה גם על יהדות בולגריה בכלל ויהדות סופיה בפרט, שכן אחד מחברי מנגנון קבוצת הטרור, חיים מרקו פרידמן היה יהודי ועובדה זו הובילה לפרץ אנטישמיות שהתמקד בבירה הבולגרית.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להפיגוע בכנסיית סווטה נדליה:
ממלכת בולגריה
התנקשויות
פיגועי טרור
1925
יהדות בולגריה
סופיה
פגיעות במבני דת ואנדרטאות
פיגועי טרור במוסדות דת