מקס גלקמן


כל מה שרצית לדעת על מקס גלקמן:
מקס גלקמן (Max Gluckman;‏ 26 בינואר 1911 – 13 באפריל 1975) היה אנתרופולוג חברתי בריטי יליד דרום אפריקה.
למרות שלא היה ישראלי נחשב גלקמן כאבי האנתרופולוגיה הישראלית, שכן אצלו למדו ואחר כך הקימו את ענף אנתרופולוגיה בישראל משה שוקד, שלמה דשן, עמנואל מרקס, ודון הנדלמן.
מקס גלקמן הוא בן למשפחה יהודית, גדל בדרום אפריקה, ועבד במנהל הבריטי בצפון רודזיה (התמחה במיוחד בחוק הברטוזי, באזור שהוא כיום הפרובינציה המערבית של זמביה).
הוא רכש את חינוכו בקולג' אקסטר שבאוקספורד בעזרת מלגת רודז.
הוא עמד בראשו של מכון רודס-ליבינגסטון (1947-1941), לפני שנעשה ראש הקתדרה הראשון לאנתרופולוגיה באוניברסיטת מנצ'סטר (1949), שם הוא ייסד את מה שנהפך להיות ידוע אסכולת מנצ'סטר באנתרופולוגיה, שהייתה בעלת השפעה רבה על עמיתיו ממכון רודס-ליבינגסטון, כמו גם תלמידיו.
מאפיין אחד של אסכולת מנצ'סטר נובע מהכשרתו המוקדמת של גלקמן, הוא הדגש על "לימוד מקרים" שבהם מנתחים דוגמאות של פרקטיקות חברתיות שמהם מקישים על כללים והנחות.
גלקמן נודע ביותר בזכות הרצאות הרדיו על "Custom and Conflict in Africa" (שראו אור מאוחר יותר במהדורות רבות בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד), והוא אחד מאבותיה של גישת הקונפליקט החברתי.
גלקמן היה פעיל פוליטית, ופעל רבות כנגד הקולוניאליזם.
הוא עסק וניסה לפתור סכסוכים חברתיים והטמעה תרבותית של הקולוניאליזם, פעל כנגד גזענות, אורבניות, ולמען מהגרי עבודה.
גלקמן שילב את האסכולה הבריטית של הסטרוקטורליזם-פונקציונליזם עם הדגש המרקסיסטית על אי-שוויון ודיכוי, ביוצרו ביקורת על הקולוניאליזם שאותה פיתח מתוך האסכולה הסטרוקטורליסטית.
במחקרו על ארץ הזולו בדרום אפריקה, הוא טען כי הקהילות האפריקניות והאירופאיות יצרו מערכת חברתית אחידה, כזאת שיוצרת שסע שממנו מתפצלות שתי קבוצות גזעיות הנוצרות על הבסיס של האחדות המבנית שלה.
ברוס קפפרר תיאר את גלקמן כ"ככל הנראה כאנתרופולוג פר אקסלנס שחייו האישיים, הביוגרפיה שלו ותודעתו, לא רק שמגלמים כמה מהמפנים הגורליים בעולם המודרני אלא גם דורשים שהאנתרופולוגיה אותה הוא יצר תתעמת עמם ותבחן אותם"‏
גלקמן היה בעל השפעה ניכרת על אנתרופולוגים רבים ובכללם יש לציין את לארס קלאוזן, א.
ל.
אפשטיין, רונאלד פרנקנברג, ברוס קפפרר, ג' קלייד מיטשל, ויקטור טרנר, וסטודנטים ועמיתים אחרים שלו.
רבים מהם ביססו את אסכולת מנצ'סטר.

^ ב"The Crisis in Anthropology" לרגל ההרצאה הראשונה אותה נשא לזכרו של מקס גלקמן.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות למקס גלקמן:
אנתרופולוגים בריטים
אנתרופולוגים יהודים
יהודים בריטים
יהודים דרום אפריקאים
זוכי מלגת רודז