השמאל החדש


כל מה שרצית לדעת על השמאל החדש:
השמאל החדש הוא כינוי שהוצמד לתנועות חברתיות ופוליטיות, בעיקר בארצות המערב, שהחלו לפעול בשנות ה-60 וה-70 של המאה ה-20.
התנועה היוותה שמאל מתון יחסית במערב ביחס לשמאל הפרו-סובייטי.
תנועות השמאל החדש הן תנועות שמאל שהתפתחו בשנות השבעים והשמונים והן מבוססות על ערכי תרבות הנגד ותרבות ילדי הפרחים ועל דעות של מגון סוציולוגים, אנשי רוח, פילוסופים, אמנים ועוד שעלו משנות השישים ואילך.
תרבות ההיפים בשנות השישים מרדה למעשה בפוליטיקה בת זמנה, היא בקרה את המערכת הקפיטלסטית, ואת המערכת הדתית הרפובליקנית ופסלה מצד שני את השמאל המרקסיסטי וערכי ההיפים התפתחו באופן שמנוגד ומנותק ממנו.
בניגוד לתנועות מרקסיסטיות מן הדור הקודם, שהיו ממוקדות במעמד חברתי ובניסיון לשבור את החלוקה למעמדות חברתיים, ופסלה את השיטה הקפיטליסטית לחלוטין, תנועות השמאל החדש מנסות לפעול בתוך המערכת הקיימת ומנסות לשנות את אופייה ולהחדיר לה בהדרגה מערכת מחודשת של ערכים.
במהלך שנות החמישים והשישים החלו להתרחש אירועים שונים כמו הנאום הסודי בברית המועצות, מלחמת וייטנאם, מלחמת קוראיה, האביב של פראג והמרד בהונגריה והחלו להגיע ידיעות על הדיקטטרות שהתפתחו במדינות קומוניסטיות שונות וכל אלה הביאו לירידת קרנם של המרקסיזם במערב ובמקביל החלה הפנמה של ערכי שנות השישים, שהחלו להיאבק בארצות הברית במערב וגם מחוצה לה למען ערכים חדשים.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להשמאל החדש:
סוציאליזם
תנועות חברתיות