כבש כחול גמדי


כל מה שרצית לדעת על כבש כחול גמדי:
כבש כחול גמדי (שם מדעי: Pseudois schaeferi; קרוי בטיבטית נא-רונג, ובסינית אי-יאניאנג' ), הוא מין של כבש בר נדיר בסוג כבש כחול, האנדמי לסין העממית ומסווג על ידי IUCN בסכנת הכחדה (EN).
המין התגלה לראשונה בשנת 1930 על ידי הביולוג "ארנסט שאפר" במהלך מסעו לרמה הטיבטית, שהודיע שייתכן שכבש זה הוא מין נפרד ואינו שייך לכבש כחול מצוי; ב1940 הוחלט לשייכו לתת-המין הסיני של המין המצוי, וב1963 הוא סווג כתת-מין נפרד.
רק ב1978 הוא סווג כמין בפני עצמו על סמך שינויים מורפולוגים, אולם מעמדו עדיין אינו ברור לחלוטין וחוקרים רבים עדיים מחשיבים אותו כתת-מין של הכבש הכחול המצוי.
השם הנפוץ של הסוג ("כבש כחול") מתייחס לברק הכחלחל של הפרווה, ואילו הכינוי "גמדי" מתייחס לכך שהוא קטן יחסית לעומת הכבש הכחול המצוי.
השם המדעי של הסוג נגזר מלטינית כדלהלן: "pseudes" = שווא, "ois" = כבש; צירוף של שניהם פירושו "כבש מזויף" ומתייחס לכך שקרניו נותנות לו מראה של כבש, ואילו חסרון בלוטות הריח בפנים והפרווה והזנב הקצרים גורמות לכך שהוא מזכיר מאוד את העזים.
בדומה לכבש כחול מצוי גם נקבות וגדיים של מין זה זהים כמעט לחלוטין לנקבות של עיזי בר.
השם המדעי של המין ("schaeferi"), הוא על שם הביולוג "ארנסט שאפר" כאות הוקרה לכך שגילה כאמור את מין זה בטיבט וחקר חלק מהאקולוגיה שלו.
הכבש הכחול הגמדי מתרחש במרכז סין בתחומי מחייתו של הכבש הכחול המצוי (הנפוץ באופן רחב הן בסין והן במדינות הסמוכות) ומופרד ממנו על ידי חגורה של יער אלונים המונעת גם רבייה בין שניהם.
לעומת המין המצוי, המין הגמדי נדיר מאוד, סובל בצורה נרחבת מציד, תחרות מבעלי חיים ואובדן בית גידול, ובאזורים המוגנים שבהם הוא מצוי אין כלל אכיפה של החוקים.
הדבר נובע הן משום מחסור משאבים, והן משום שרשויות השימור הסיניות מתייחסות אליו כשייך למין המצוי שמצב שימורו הוא "ללא חשש" (LC).

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לכבש כחול גמדי:
מינים בסכנת הכחדה
יעלים
בעלי חיים אנדמיים