תוכנית שנים עשר הצעדים


כל מה שרצית לדעת על תוכנית שנים עשר הצעדים:
תוכנית שנים עשר הצעדים (באנגלית: Twelve-step program) היא תוכנית כללית להחלמה מהתנהגות מתמכרת או כפייתית.
תוכנית שנים-עשר הצעדים המקורית פותחה על ידי אלכוהוליסטים אנונימיים (aa) כדרך להתמודד עם מה שהם מכנים "חוסר האונים" בהפסקת שתיית אלכוהול – אלכוהוליזם.
תוכנית 12 הצעדים אומצה מאז על ידי קבוצות שונות כגון אכלני יתר אנונימיים (OA), מהמרים אנונימיים (GA), סקסוהוליסטים אנונימיים (SA) ו-מכורים אנונימיים (NA) ותלויי-יתר אנונימיים (CODA).
כל תוכניות שנים עשר הצעדים השונות מתנהלות בדרך דומה וכולן פועלות לפי שתים עשרה המסורות שהן הקווים המנחים המאפשרים להן להתקיים באופן עצמאי ולשמור על קיומם.
מדובר במעין נורמות התנהגותיות המאפשרות את האנונימיות ואת התחזוקה השוטפת של הקבוצה.
חברי התוכנית נפגשים בצורה סדירה כדי לשתף את ניסיונם, כוחם ותקוותם.
המשותף לכל הקבוצות הללו הוא שהחברים בהן חשים שהם סובלים ממחלת התמכרות חשוכת מרפא ולא עם 'הרגל גרוע' או 'דרך חיים גרועה'.
המחלה מיוחסת ל"אלרגיה" פיזית לחומר הממכר, אשר יוצרת כמיהה המלווה בהתנהגויות אובססיביות המובילות לשימוש חוזר בחומרים הממכרים ולהתדרדרות במצבם.
התמודדות עם המחלה יכולה להתרחש על ידי ויתור על הניסיון להילחם בה ומסירת הקשיים ל"כוח עליון" (כל אחד על פי הגדרתו, תפיסתו ואמונתו) בשילוב עשייה פעילה של שנים-עשר הצעדים.
לדברי מייסדי התוכנית, על אף האזכור הרב של אלוהים, תוכנית שנים עשר הצעדים אינה תוכנית דתית וחברים בעלי אמונות דתיות שונות ואף כאלה שהם אגנוסטיקנים ואתאיסטים יכולים ליטול בה חלק.
אחד המאפיינים המוכרים ביותר של תוכניות שנים-עשר הצעדים הוא העובדה שחברי התוכנית מודים שיש להם בעיה על ידי השימוש במשפט כגון "שלום, שמי פלוני ואני אלכוהוליסט".
אמרת כנף זו מזוהה כיום עם קבוצות תמיכה בכלל.
אמירה זו באה לבטא את העיקרון היסודי של התוכנית, שהמכור נשאר מכור כל ימי חייו, גם אם הוא 'נקי' שנים ארוכות.
[מניין שמצופה מחברי הקבוצה להמשיך להשתתף בה כל חייהם? ומניין שהאמירה לא נועדה רק לעודד חברים שעודם מתמודדים עם אלכוהוליזם?]המשתתפים בקבוצות התמיכה משתפים את ניסיונם, האתגרים בהם הם עומדים, הצלחות וכשלונות, ומספקים תמיכה ישירה לאחרים מפני שהם מהווים דוגמה לכך שההימנעות והחיים ללא החומרים ו/או ההתנהגות ההתמכרותית אפשריים.
רבים אשר הצטרפו לקבוצות אלה מדווחים כי מצאו הצלחה בנושאים שבעבר הכשילו אותם, בעוד אחרים – ובכללם כמה חברים לשעבר – מבקרים את יעילות התוכנית ואת ההתאמה שלה לחיים כיום.
תוכנית זו שנויה במחלוקת בשאלת היעילות שלה כלפי מכורים בכלל ואלכוהוליסטים בפרט.
בדו"ח שארגון הבריאות העולמי הוציא בשנת 2009 על יעילות תוכניות לגמילה מאלכוהול, נכתב שלמרות שפרויקט Match‏ מצא ראיות שיש לה השפעה חיובית, דומה לשיטות אחרות של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי וטיפול שיפור מוטיבציה, מטא-אנליזה מצאה ראיות משישה מחקרים לכך שהתוכנית אינה יעילה ומשבעה מחקרים לכך שתוכנית אלכוהוליסטים אנונימיים אינה יעילה, ושסקירה אחרת של שמונה מחקרים לא מצאה ראיות חד משמעיות לאפקטיביות השיטה.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לתוכנית שנים עשר הצעדים:
התמכרות
גמילה
פסאודו-מדע