בריטניה במשחקים האולימפיים


כל מה שרצית לדעת על בריטניה במשחקים האולימפיים:
עד אולימפיאדת מינכן (1972) ייצגה את בריטניה נבחרת כדורגל המורכבת מכדורגלנים מכל הממלכה, אף שברובם היו אנגלים.
במקביל, בתחרויות כגון גביע העולם בכדורגל ואליפות אירופה בכדורגל, התמודדו נבחרות אנגליה, סקוטלנד, ויילס וצפון אירלנד בנפרד, לעיתים אף זו נגד זו.
נבחרות האומות כשלעצמן לא יכולות להשתתף במשחקים האולימפיים, אף שלעיתים הגיעו להישגים שהיו מקנים להן את זכות ההשתתפות לו היו מייצגות מדינה או טריטוריה בעלת ועד אולימפי.
כך, למשל, העפילה נבחרת אנגליה הצעירה לשלב חצי הגמר באליפות אירופה לנבחרות עד גיל 21 בשנת 2007, אך את מקומה באולימפיאדת בייג'ינג (2008) תפסה נבחרת איטליה.
לקראת המשחקים האולימפיים שנערכו על אדמת בריטניה ב-2012, התעוררה שוב שאלת הנבחרת המאוחדת, שכן נבחרת המדינה המארחת משתתפת באופן אוטומטי במשחקים.
בעוד שהתאחדות הכדורגל של אנגליה תמכה במהלך זה, התאחדויות הכדורגל של ויילס וצפון אירלנד הביעו התנגדות עזה, ואילו התאחדות הכדורגל הסקוטית סירבה אפילו להשתתף בשיחות שהתנהלו בעניין.
ההתאחדויות המתנגדות חששו ממדרון חלקלק שיביא לאובדן מעמדן המיוחד בפיפ"א.
רק לאחר שפיפ"א התחייבה כי מעמדן העצמאי של ההתאחדויות לא ייפגע גם אם תוקם נבחרת בריטית, הן הסירו את התנגדותן.
בכדורעף ובכדורסל, ענפים פחות פופולריים בבריטניה ובעלי מסורת יריבויות מפותחת פחות, כבר הוקמו נבחרות מאוחדות.
נבחרת בריטניה בכדורסל, שכמעט כולה על טהרת הכדורסלנים האנגלים, אף השתתפה באליפויות אירופה בכדורסל ב-2009, ב-2011 וב-2013.
היבט נוסף של חלוקתה ההיסטורית של הממלכה המאוחדת לאומות בא לידי ביטוי בהסכם בין הוועדים האולימפיים של בריטניה ושל אירלנד, לפיו רשאים ספורטאים מצפון אירלנד לבחור האם לייצג את בריטניה או את אירלנד.
מושבות וטריטוריות בריטיותלחלק מהמושבות והטריטוריות הבריטיות יש ועדים אולימפיים עצמאיים, והן שולחות משלחות נפרדות למשחקים האולימפיים.
מושבות אלה כוללות את איי הבתולה הבריטיים, איי קיימן וברמודה.
לא מעט מדינות עצמאיות החלו להשתתף במשחקים עוד בהיותן בריבונות בריטית: אוגנדה, אוסטרליה, אנטיגואה וברבודה, איי בהאמה, בליז, גאנה, גיאנה, ג'מייקה, דרום אפריקה, הודו, זמביה, טרינידד וטובגו, מלטה, מצרים, ניגריה, סינגפור, פיג'י וקניה.
הונג קונג שלחה אף היא משלחת עצמאית כשהייתה בריבונות בריטית, והיא ממשיכה לשלוח משלחת נפרדת גם כיום, כשהיא חלק מסין.
באולימפיאדת מלבורן (1956) השתתפה גם המושבה צפון בורנאו (כיום חלק ממלזיה) ובאולימפיאדת רומא (1960) השתתפה פדרציית המושבות איי הודו המערבית, שהתפרקה מאוחר יותר לברבדוס, ג'מייקה וטרינידד וטובגו.
בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל, הוזמנה משלחת מקומית להשתתף באולימפיאדת ברלין (1936), אך היא דחתה את ההזמנה בשל קיומם של המשחקים בגרמניה הנאצית.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לבריטניה במשחקים האולימפיים:
מדינות במשחקים האולימפיים
הממלכה המאוחדת: ספורט